Zuid-Holland heeft geleerd van plotselinge sluiting hefbrug Boskoop

In oktober 2019 besloot gedeputeerde Floor Vermeulen de hefbrug in Boskoop per direct te sluiten, nadat hij plotseling geconfronteerd werd met het bericht dat de constructie onveilig was. De sluiting was noodzakelijk, maar het was wel een heel vervelende situatie voor de gebruikers van de brug. Zowel het wegverkeer als het vaarverkeer ondervond veel hinder en schade.

“Bovendien gaf het reden tot zorg”, zegt VVD-Statenlid Mirjam Nelisse. “Hoe kon dit gebeuren? En hoe veilig zijn de andere bruggen en sluizen in Zuid-Holland?”

De provincie liet daar een onafhankelijk onderzoek naar uitvoeren. Daaruit is gebleken dat de ambtelijke organisatie al veel langer wist van de constructieve onveiligheid van de brug, maar nooit het college heeft gealarmeerd. De onderzoekers constateerden ook andere tekortkomingen bij de manier waarop de organisatie beheer en onderhoud van bruggen en sluizen verzorgt.

Het college neemt alle aanbevelingen van de commissie over en is meteen begonnen met het doorvoeren van verbeteringen. Nelisse: “Dat is terecht. In het debat over het rapport hebben wij ook nog enkele verbeterpunten gesuggereerd. De gedeputeerde heeft nu goed ingegrepen, maar we willen dit in de toekomst natuurlijk voorkomen. Onze bruggen en sluizen moeten op orde zijn, zodat iedereen in Zuid-Holland soepel en veilig op de bestemming kan aankomen.”